Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Veruda Umberto *

VERUDA UMBERTO
Trieste 1868 - 1904
Si formò all'Accademia di Monaco di Baviera (1884-1886), dove subì l’influsso dei pittori di storia K. von Piloty e G. Max, ma fu anche importante la conoscenza dell'impressionismo di M. Liebermann. Al soggiorno parigino del 1887 risalgono le prime opere (Ritratto di Garzolini, Ritratto di Ludovico Diem, coll. privata). Nel 1889 vinse il concorso Rittmeyer che gli consentì di recarsi per due anni a Roma, dove espose nel 1890 opere di grande immediatezza verista, lodate da D. Morelli (tre Ritratti e Miserere, Trieste, Museo Revoltella; Sii onesta!, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna). A Trieste entrò in amicizia con lo scrittore I. Svevo e dal 1891 fu socio del Circolo Artistico. A questo periodo risalgono il Sansone alla macina (1891, Trieste, coll. Lloyd Adriatico), ritratti e soggetti salottieri, che nello schiarimento della tavolozza testimoniano il suo accostamento alla tradizione pittorica veneta (Terzetto, 1892, Trieste, coll. Lloyd Adriatico; Italo Svevo con la sorella Ortensia, 1893, coll. privata). Viaggiò ancora a Monaco, Parigi, Vienna ed espose a Venezia opere dalla materia pittorica energica e vibrante (1901, Ritratto di uno scultore, Venezia, Galleria d'Arte Moderna di Ca' Pesaro; 1905, Fondamenta a Burano, 1904, Trieste, Museo Revoltella).
You are here: Home Dictionary of artists Veruda Umberto *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.