Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Sottocornola Giovanni *

SOTTOCORNOLA GIOVANNI
Milano 1855 - 1917
Nato in una famiglia operaia poté iscriversi tardi (1875) all’Accademia di Brera di Milano, dove fu allievo di G. Bertini e R. Casnedi. Si affermò alle esposizioni braidensi, alle quali aveva debuttato nel 1882, come autore di nature morte e di apprezzati ritratti (1883, Ritratto della signora Martelli, Lecco, Museo Civico). Legato da un rapporto d'amicizia a G. Previati, E. Longoni, A. Pusterla, negli anni '90 si avviò all'esperienza divisionista con temi di impegno sociale (Muratore, esposto alla Triennale di Brera nel 1891; Dicembre-L'alba dell'operaio, 1897, Milano, Galleria d’Arte Moderna). Mentre proseguiva l'attività di ritrattista (Angela Cendali, 1900 ca., Milano, Quadreria dell'Ospedale Maggiore), abbandonò i temi sociali e si rivolse al paesaggio e alle scene di quieta vita familiare dove la tecnica divisa e l'uso del pastello, trovarono intonazioni delicate come in La rosa bianca (1907, Novara, Galleria d'Arte Moderna P. e A. Giannoni) o in Luce e lavoro (esposto a Brera nel 1914).

Bibliografia di riferimento:
Ugo Bernasconi, "Esposizione Postuma. Giovanni Sottocornola. 17 marzo-8 aprile 1917", in "La Famiglia Artistica. Bollettino delle Belle Arti", a. III, nn. 2-2, febbraio-marzo, Milano, 1917; Dino Bonardi, "Giovanni Sottocornola e altri maestri dell'Ottocento", Milano-Galleria Italiana d'Arte, Milano, 1944; Giovanna Ginex, "Giovanni Sottocornola. Dal realismo sociale al quotidiano familiare", presentazione di A. Scotti, catalogo della mostra, Milano-Circolo della Stampa, Milano 1985; Beatrice Buscaroli Fabbri, a cura di, "Giovanni Sottocornola. Immagini da una collezione", catalogo della mostra, Milano-Galleria Silbernagl, Antea Edizioni, Milano, 1991; Giovanna Ginex, "Sottocornola, Giovanni", in "La pittura in Italia. L'Ottocento", t. 2, Electa, Milano, 1991, p. 1030; "La Galleria d'Arte Moderna Paolo e Adele Giannoni. Catalogo generale. Grafica", Comune di Novara, Silvana Ed., Milano, 1993.
You are here: Home Dictionary of artists Sottocornola Giovanni *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.