Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Simonetti Alfonso *

SIMONETTI ALFONSO
Napoli 1840 - Castrocielo (Frosinone) 1892
Avviato all'arte dal padre Giuseppe, fu poi allievo di G. Mancinelli, G. Smargiassi e F. Palizzi all'Accademia di Belle Arti di Napoli. L'interesse per il genere storico-letterario, evidente nei dipinti esposti alle promotrici napoletane del 1862 (Ettore Fieramosca a Montegargano) e del 1863 (Il Castello dell'innominato), si precisò in una pittura di chiara ispirazione romantica (1864, Ogni speranza è morta, Napoli, municipio) che spesso faceva ricorso agli effetti di luce notturna (1866, lo vo cercando pace-chiaro di luna; 1870, Campagna romana-effetto di luna, Napoli, Amministrazione Provinciale). Al paesaggio e ai soggetti di costume popolare, che aveva iniziato a studiare su motivi toscani e laziali (Campagna romana al tramonto, Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti), dedicò più ampio spazio dopo il trasferimento, nel 1876, a Castrocielo (Castrocielo, Napoli, Museo di Capodimonte; La toletta di promessa, 1879, Napoli, Amministrazione Provinciale; Selva Milord, esposto a Napoli nel 1886, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna). Assiduo frequentatore delle manifestazioni partenopee fino al 1892, figurò anche alle mostre di Milano (dal 1863 al 1884), di Torino (dal 1873 al 1884), di Genova (dal 1872 al 1886) e di Firenze (dal 1866 al 1888).
You are here: Home Dictionary of artists Simonetti Alfonso *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.