Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Scuri Enrico *

SCURI ENRICO
Bergamo 1806 - 1884
Allievo di G. Diotti presso l’Accademia Carrara di Bergamo, ottenne precoci incarichi per ritratti (C. Ruggeri, 1825, Bergamo, biblioteca civica) e decorazioni a fresco. Sull'esempio del maestro maturò uno stile di sapiente impostazione accademica, arricchito di ricercatezze cromatiche che impiegò con successo nelle importanti commissioni religiose (La Vergine appare a S. Simone Stock, 1835, parrocchiale di Calolzio, Bergamo; affeschi della cupola dell’incoronata di Lodi, 1837-1841; La condanna alle verghe dei SS. Nazaro e Celso, esposto a Milano nel 1847, parrocchiale di Urgnano, Bergamo); tali lavori favorirono la sua nomina definitiva alla cattedra di pittura all’Accademia di Belle Arti di Bergamo (1847), tenuta fino alla morte. D’altro canto, la passione dell'artista per il teatro e l'interesse per la cultura letteraria influenzarono le scelte figurative di orientamento romantico, in tele come Orfeo e Euridice (Pavia, Museo Civico), Barnabò Visconti (esposto a Milano nel 1834), La ballata dei morti, da Goethe (esposto a Firenze nel 1861), Satana sorpreso dall’Angelo, da Milton (esposto a Milano nel 1873). Una vena fantastica si ritrova anche nei ritratti commemorativi, come quello di Costantino Beltrami alle fonti del Mississippi (1860, Bergamo, Accademia Carrara).
You are here: Home Dictionary of artists Scuri Enrico *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.