Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Scherer Giorgio *

SCHERER GIORGIO
Parma 1831 - 1896
Allievo di F. Scaramuzza presso l’Accademia di Parma, fu precocemente impegnato dalla Duchessa Maria Luigia alla realizzazione di copie da maestri veneti per l’oratorio di S. Maria Annunciata di Colorno. Nel 1853 vinse il concorso accademico con l’Abdolomiro salutato Re (Parma, Galleria Nazionale). Passato a Roma per il pensionato, fu allievo di T. Minardi, della cui influenza risentirà nella produzione successiva. Nel 1856 inviò come saggio Alcibiade (Parma, Galleria Nazionale), di matrice ancora neoclassica, insieme a Lo studio a Roma del pittore Giovanni Chierici (Parma, Galleria Nazionale). Rientrato a Parma nel 1857, rielaborò i modi puristi di Scaramuzza in chiave correggesca, come testimonia lo sfumato vaporoso di II Correggio mostra alla badessa Giovanna Piacenza alcuni disegni (Parma, coll. Cassa di Risparmio). La sua produzione successiva comprende dipinti di soggetto storico, biblico, ritratti (Niccolò de' Lapi, Autoritratto, Parma, Galleria Nazionale) e quadri di genere talora vicini ai modi di G. Chierici. Assiduo alle mostre di Parma, espose anche a Bologna (1867, Consolare gli afflitti, La prima medaglia), a Firenze (1882, Una lezione di pianoforte, L'infausta notizia), a Torino (1884, Il figlio del soldato, Lesignano di Bardi, Parma, Palazzo Comunale). Nel 1891 fu impegnato nella decorazione della chiesa di Nostra Signora dell’Orto a Chiavari.
You are here: Home Dictionary of artists Scherer Giorgio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.