Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Rosè Giovanni Luigi *

ROSÉ GIOVANNI LUIGI
Trieste 1806 - 1884
Di origine francese, si formò da autodidatta e riscosse molto successo a Trieste con i suoi pic-coli quadri di genere, d'intonazione umoristica, raffiguranti scenette popolari o di satira politico-sociale. Guardò alla pittura olandese, soprattutto a P. Bruegel e ad A. van Ostade, ma anche a P. Longhi e, fra i contemporanei, a E. Bosa e A. Rotta. Tra le sue prime opere note è la serie di undici dipinti intitolata La caccia (1830 ca., coll. privata). La critica dell’artista colpì le gerarchie ecclesiastiche (Testamento Revoltella, 1869, Trieste, Museo Revoltella; Osteria all'infallibile, Trieste, Museo Civico di Storia e Arte), mentre di tono bonario sono le scene popolari (Baruffa tra popolani, Trieste, Museo Civico di Storia e Arte); nel descrivere gli avvenimenti della vita cittadina (Il mondo nuovo, Trieste, Museo Revoltella), in alcuni casi, l'approccio si fece intimista e malinconico (El caligher, Trieste, Museo Revoltella). Dal 1853 fu anche attivo nel campo dell'arte sacra (Madonna col Bambino e i Santi Giovanni e Pelagio, 1853, chiesa dei Santi Giovanni e Pelagio; Via Crucis, 1856, chiesa di San Giacomo Apostolo).
You are here: Home Dictionary of artists Rosè Giovanni Luigi *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.