Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Rosaspina Antonio *

ROSASPINA ANTONIO
Bologna 1830 - 1871
Discendente del noto incisore Francesco, studiò presso l’Accademia di Bologna, dove fu allievo di C. Alberi e N. Angiolini. Esordì all’Esposizione Accademica del 1851 con ritratti, mentre alle mostre successive presentò soprattutto dipinti di soggetto storico-biblico (1851, La vendetta di Giuseppe ebreo fatta dai suoi fratelli; 1852, Agar e Ismaele), poco apprezzati dalla critica contemporanea. Negli anni '60 è documentata la sua presenza a Roma, dove fu in rapporto con l’anziano maestro T. Minardi (Ritratto di una giovane, presentato nel 1865 alla Mostra romana degli Amatori e Cultori). Da quegli anni si volse al più redditizio genere della “pittura degli affetti” (Le delizie materne, La madre indigente, acquistati dalla Protettrice di Bologna nel 1867).
You are here: Home Dictionary of artists Rosaspina Antonio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.