Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Riolo Vincenzo *

RIOLO VINCENZO
Palermo 1772 - 1837
Allievo in patria di F. Sozzi e A. Manno, proseguì gli studi a Roma (1792-1798) dove si formò allo stile nobile e severo del Neoclassicismo di J. B. Wicar e V. Camuccini. Rientrato a Palermo, lavorò a opere di carattere devozionale (Crocifisso e la Vergine dolente, 1799, chiesa dell'Addolorata, Milazzo) e, pur legato da parentela con l’affermato G. Velasco, stentò a inserirsi nel circuito della committenza ufficiale (Storie di Ruggero, salone delle Udienze, Palazzo Reale, Palermo). Fra il 1805 e il 1809 lavorò nella camera Ercolanea e nella sala Pompeiana della Palazzina Cinese (parco della Favorita, Palermo), dove eseguì affreschi e tele con soggetti mitologici e allegorici, manifestando un'elegante sensibilità per l’antico. Temi mitologici e letterari compaiono anche nei bozzetti conservati presso la Galleria Civica d'Arte Moderna di Palermo, caratterizzati da un linguaggio sintetico e dalla scelta di poche tonalità brune fortemente chiaroscurate (La Notte). Nelle opere tarde (Maddalena penitente, Pastore con zampogna, Palermo, Galleria Civica d’Arte Moderna) adottò una forma accademica dalle sapienti stesure levigate. Nel 1827 succedette a Velasco nella direzione della Scuola del Nudo presso l'università di Palermo.
You are here: Home Dictionary of artists Riolo Vincenzo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.