Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pointeau Stanislao *

POINTEAU STANISLAO
Firenze 1833 - Pisa 1907
Cominciò a disegnare dal vero, fin da ragazzo, nella campagna toscana, sotto la guida di A. Gendron e di A. Lecomte de Roujon. Senza abbandonare la sua attività commerciale, che lo impegnava in frequenti viaggi, dal 1855 divenne assiduo del Caffè Michelangiolo. Alla fine degli anni '50 soggiornò a Roma, unendosi agli artisti senesi che vi risiedevano per il perfezionamento, e con essi poté frequentare anche gli allievi dell’Accademia di Francia. Nell’ambiente fiorentino si legò d'amicizia con M. Desboutin, con il quale praticò la tecnica incisoria. Nel 1860, in compagnia di C. Banti, T. Signorini ed O. Borrani, si recava a dipingere dal vero nelle campagne fiorentine di Montelupo e lo stesso anno presentò alla Promotrice di Firenze opere che rimandano all'attenzione per la resa luministica e atmosferica delle ricerche macchiaiole (fra gli altri, Effetto di crepuscolo, Effetto della mattina). Nel 1861, alla Promotrice e alla I Esposizione Nazionale, espose quadri indicativi del nuovo corso della sua pittura verso espressioni più solenni e pacate. Nel 1862 fu a Ischia con l'amico R. Semesi (Il ciucciaro di Casamicciola, esposto a Firenze nel 1863). Nel 1865 prese parte per l'ultima volta alle mostre. Lasciata Firenze per Pisa, di lì a poco abbandonò la pittura.
You are here: Home Dictionary of artists Pointeau Stanislao *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.