Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Perricci Ignazio *

PERRICCI IGNAZIO
Monopoli (Bari) 1834 - Napoli 1907
Dopo una prima formazione nella città natale, studiò alla Accademia di Belle Arti di Napoli, città nella quale ottenne i primi riconoscimenti alla Mostra Borbonica del 1851. L’abilità di decoratore gli valse prestigiosi incarichi, come quelli per la Villa Reale di Portici (1854) e per Castel Capuano (1858), dove collaborò con D. Molinaro, sodalizio poi confermato nei lavori per la cattedrale di Troia (1858, perduto) e per il teatro di Trani (1863, perduto). Si avvicinò a F. Palizzi e a D. Morelli, il quale nel 1869 lo chiamò a ricoprire la cattedra di ornato nell’ambito del nuovo ordinamento accademico. Nei numerosi incarichi assunti (fra gli altri, a Napoli, per la cupola sull'altare maggiore del Duomo nel 1871 e nei saloni dei palazzi Vonwiller e Sirignano; a Roma, nelle sale del Quirinale, 1873-1879), impiegò la buona conoscenza della tradizione dei partiti architettonici, il senso scenografico della pittura tratto da Morelli e l'attenzione naturalistica di Palizzi. Partecipò alla Promotrice di Napoli del 1862 con dipinti da cavalletto (Il Savonarola al letto di Lorenzo dei Medici) e all'Esposizione Nazionale di Torino del 1880 (Faone tra le allieve di Saffo, La primavera, Monopoli, municipio).
You are here: Home Dictionary of artists Perricci Ignazio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.