Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Martellini Gaspare *

MARTELLINI GASPARE
Firenze 1785 - 1857
Allievo di P. Benvenuti all’Accademia fiorentina, ebbe la sua prima committenza nel 1813 per la decorazione di una saletta nel palazzo Strozzi di Mantova a Firenze (Storie di Ippolito). Nel 1816, divenuto professore all’Accademia, ebbe incarichi dal granduca di Toscana, intervenendo nella sala d’Aurora a Pa-lazzo Pitti e in seguito nella sala d’Ulisse. Intorno al 1820 lavorò anche al Palazzo Ducale di Lucca, dove dipinse soggetti mitologici. Sempre a Firenze seguirono numerose e importanti commissioni (a Palazzo Borghese, 1821-1822; sipario del teatro La Pergola con un Trionfo del Petrarca, 1828; cappella Tosinghi-Spi- nelli nella chiesa di Santa Croce, 1837; affreschi nel quartiere della Meridiana a Pitti). Dal 1840 espose all'Accademia immagini di santi e madonne di chiara attinenza purista. A temi relativi alla vita di uomini illustri furono ispirati sia la decorazione della tribuna di Galileo alla Specola, alla quale collaborò nel 1841, sia l’affresco nella Villa Puccini a Scornio presso Pistoia (Andrea del Sarto nel momento di ricevere una lettera da Francesco I che lo richiama in Francia). Nel 1855 il granduca acquistò Lo sbarco di Lorenzo il Magnifico per la galleria di quadri moderni allestita nel convento della Crocetta.
You are here: Home Dictionary of artists Martellini Gaspare *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.