Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Mantovani Alessandro *

MANTOVANI ALESSANDRO
Ferrara 1814 - Roma 1892
Dopo gli studi di decorazione nella città natale, sotto la guida di F. Migliari, passò all'Accademia di Belle Arti di Bologna, distinguendosi per le sue tempere di fiori e animali. Anche dopo il trasferimento a Roma, dove nel 1843 figurava tra i membri dell’ Associazione Amatori e Cultori, continuò a dedicarsi allo stesso tipo di pittura (Quadro del genere dei fiamminghi coll'interno di una cucina, esposto nel 1850 a Ferrara). Nella città pontificia ebbe i primi incarichi di prestigio dai Torlonia per il Palazzo di piazza Venezia (grottesche, 1842) e per la Villa fuori Porta Pia. Dal 1850 in poi lavorò come ornatista e restauratore nei Palazzi Apostolici, nel Palazzo del Quirinale e in quello Lateranense (1850-1854). Ampia la sua partecipazione, dalla metà degli anni '50, ai lavori nella basilica Vaticana, dei quali il più noto è l'ornato a grottesche nella nuova loggia Pia. Raggiunta una vasta fama affiancò la realizzazione di dipinti di genere (Una famiglia che si merenda sopra un battuto, 1846, coll. privata) a importanti lavori di ornato per le chiese romane (affreschi a finto mosaico della facciata della basilica di San Lorenzo fuori le Mura, 1864-1865, con S. Caparoni, distrutti).
You are here: Home Dictionary of artists Mantovani Alessandro *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.