Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Luxoro Tammar *

LUXORO TAMMAR
Genova 1825 - 1899
Formatosi all'Accademia Ligustica alla scuola di P. D. Cambiaso, presto si orientò verso il paesaggismo romantico, sotto l’influsso del pittore ginevrino A. Calame (Marina di Savona, Genova Nervi, Galleria Civica d'Arte Moderna). Il soggiorno di I. Caffi a Genova, fra il 1849 e il 1854, e la presenza delle sue opere alla Promotrice ligure, ma soprattutto la frequentazione di A. Fontanesi, nel 1856-1857, contribuirono ad accentuare il suo interesse per il dato naturale (Paesaggio, 1865, Genova Nervi, Galleria Civica d’Arte Moderna). In tal senso procedettero le sue ricerche, che ebbero come esito dipinti aggiornati sulla coeva pittura realista (Il golfo di Spezia, Genova, Accademia Ligustica; La strada ferrata, esposto a Parma nel 1870, Genova Nervi, Galleria Civica d'Arte Moderna), pur senza abbandonare quella visione tersa e lucida e quel clima di evocazione emozionale ancora di ascendenza romantica. Un carattere decisamente progressista ebbero invece le sue teorie estetiche e soprattutto la sua attività didattica. Punto di riferimento per le scelte realiste degli allievi (A. De Andrade, S. De Avendaño, E. Rayper), sostenne con i suoi scritti la pittura di “macchia”. Nel 1874, riuscì a far istituire presso l'Accademia Ligustica una Scuola di Paesaggio dal Vero, che diresse fino al 1888. Partecipò assiduamente alla Promotrice genovese, della quale nel 1849 fu tra i soci fondatori. Espose anche a Milano (1861, 1870, 1876), a Torino (1863, 1866,1881, 1884), a Firenze (1870, 1873, 1874) e a Napoli (1877).
You are here: Home Dictionary of artists Luxoro Tammar *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.