Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Loverini Ponziano *

LOVERINI PONZIANO
Gandino (Bergamo) 1845 - 1929
Dal 1858 al 1869 fu allievo di E. Scuri presso l’Accademia Carrara di Bergamo, dove nel 1873 fu premiato per L'ultimo saluto di Bartolomeo Colleoni alla figlia Medea. Ad argomenti storici affiancò temi allegorico-morali (La maledizione della madre, 1886, Bergamo, Accademia Carrara), ma fu soprattutto la pittura di soggetto religioso a impegnare l'artista, che ottenne un primo successo all’Esposizione Nazionale di Torino del 1884 con La monacazione di Santa Giovanna di Chantal (per la chiesa di Sant’Alessandro alla Croce, Bergamo). Apprezzato anche fuori della provincia bergamasca (Santa Grata, 1887, Roma, Pinacoteca Vaticana), ottenne la commissione per un gruppo di tele per il Santuario di Pompei (1891- 1892) e realizzò i dipinti con Gesù crocifisso e con San Longino per la chiesa romana del Preziosissimo Sangue (1895). In anni avanzati, l’artista accolse elementi simbolisti, riconoscibili nell’Assunzione di Maria della parrocchiale di Gandino (Bergamo). Dal 1899 fu professore di pittura all’Accademia Carrara.
You are here: Home Dictionary of artists Loverini Ponziano *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.