Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Grünhut Isidoro Isaac *

GRÜNHUT ISIDORO ISAAC
Trieste 1862 - Firenze 1896
Iniziò da autodidatta, mostrando particolare versatilità per il ritratto e la caricatura di forte impianto realistico. Dal 1880 al 1882 frequentò l'Accademia di Venezia sotto la guida di P. M. Molmenti e nei due anni successivi terminò la sua preparazione a Monaco di Baviera, dove lavorò fino al 1886 come ritrattista, dividendo Io studio con altri artisti triestini come U. Veruda e C. Wostry. Di questo periodo sono Ritratto di Max Vagale (esposto a Monaco nel 1883) e Ritratto di U. Veruda (1886, Trieste, Museo Revoltella), nel quale si nota un avvicinamento all’Impressionismo di L. Corinth e M. Slevogt. Nel 1887, mentre si trovava a Roma con una borsa di studio, eseguì Ritratto dei miei genitori (Trieste, Museo Revoltella). Si trasferì poi a Firenze, dove svolse attività didattica. Nel1890 presentò all'Accademia alcuni ritratti (Ritratto della marchesa Ginori-Lisci), mentre nel 1891 inviò alla Promotrice una delle sue rare opere di genere (Il mercato). Sono degli ultimi anni alcune opere del Museo Revoltella di Trieste, come La bambola, Doppio ritratto di famiglia (1891) e Ritratto di bambino (1895), che risente dell'influsso di A. Mancini. Tra le sue caricature spiccano quelle dei soci del Circolo Artistico (Trieste, Civico Museo di Storia e Arte).
You are here: Home Dictionary of artists Grünhut Isidoro Isaac *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.