Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Franceschini Vincenzo *

FRANCESCHINI VINCENZO
Casandrino (Napoli) 1812 - 1884
Conseguita la laurea in giurisprudenza, nel 1837 fu allievo di A. Sminck van Pitloo e studiò poi figura con F. Marsigli presso l’Accademia di Belle Arti di Napoli. Durante un viaggio in diverse città italiane e un soggiorno a Roma si dedicò alla pittura di paesaggio e, rientrato a Napoli, espose alle biennali borboniche del 1845 (Paesaggio di composizione, Studio d'alberi) e del 1848 (due Studi di cipressi e sassi e Campagna romana con ruderi di architettura). Influenzato inizialmente dallo stile di J. P. Hackert (Gli scavi di Pompei, 1839-1849, Napoli, Museo di San Martino; Paesaggio con ponte, 1851, Napoli, Museo di Capodimonte) in seguito, pur conservando una attenzione puntuale al vero, di cifra tardosettecentesca, si avvicinò alle istanze romantiche di G. Smargiassi nella resa analitica del particolare botanico (Paesaggio di Sorrento, Giulianova, Pinacoteca Bindi) e nel paesaggio di composizione (Leone di Bisanzio, guidato dalla maga Melissa, esposto a Napoli nel 1855). In diverse prove (Veduta di Nola, Napoli, Museo di Capodimonte) assunse modi vicini a quelli di T. Duclère. Nel 1865 fu nominato professore onorario dell'Accademia napoletana.
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