Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Catani Luigi*

CATANI LUIGI
Prato (Firenze) 1762 - Firenze 1840
Si formò presso il padre Stefano, con cui collaborò alla decorazione di alcune sale di Palazzo Buonamici a Prato. Nel 1787, sempre a Prato, affrescò la sala dell’Aurora, e quella delle Colonne nel Conservatorio di San Niccolò. Nel 1789 dipinse una Pallade strappa l'adolescenza agli ozi di Venere nella volta della sala di lettura della Biblioteca Roncioniana. Alla fine del secolo l’artista si trasferì a Firenze, dove fu incaricato di alcuni interventi in Palazzo Pitti. Iscrittosi all'Accademia fiorentina, non interruppe l’intensa attività di frescante: lavorò ad Arezzo nella cappella della Madonna del Conforto nel Duomo, a San Gimignano nella chiesa di Santa Chiara; nella Villa Puccini di Scornio presso Pistoia eseguì a chiaroscuro gli ornati dell’atrio e nel salone dipinse le Quattro Stagioni e le Storie di Bacco. Nel 1807 decorò la cappella del Crocefisso in Santa Maria Maddalena de' Pazzi, a Firenze, con Le Marie al sepolcro e La Deposizione, dove appare aver maturato una personale scioltezza interpretativa dei modelli neoclassici. A quel tempo risalgono anche gli affreschi nella villa di Poggio a Cajano (Firenze). Nel 1811 decorò per Elisa Baciocchi il bagno al piano nobile di Palazzo Pitti. Dopo un lungo soggiorno a Lucca durante il quale lavorò per palazzi pubblici e privati, tornò a lavorare a Firenze, a Pitti e in Palazzo Borghese (1822).
You are here: Home Dictionary of artists Catani Luigi*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.