Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bruno Bernardo*

BRUNO BERNARDO
Attivo in Piemonte fra il 1855 e il 1871
Artista noto soltanto per la frequenza alle mostre torinesi e genovesi dalla metà del secolo, innestò, dopo il 1860, nelle tematiche di genere (Il giocatore e la sua famiglia, esposto a Genova nel 1855), una vena documentaristica legata ai contemporanei eventi politici (Contadini napoletani che accorrono al plebiscito, esposto a Torino nel 1861; La fantesca liberale, esposto a Torino nel 1862). Accanto all’impegno nella ritrattistica ufficiale (Ritratto del conte di Cavour, esposto a Torino nel 1862; Ritratto di Amedeo I re di Spagna, esposto a Torino nel 1871), la produzione successiva indica una probabile residenza del pittore in Sardegna testimoniata dai temi di costume.
You are here: Home Dictionary of artists Bruno Bernardo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.