Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Brass Italico *

BRASS ITALICO
Gorizia 1870 - Venezia 1943
Allievo di K. Raupp all’Accademia di Monaco dal 1877 al 1890, si trasferì poi a Parigi dove studiò con A. W. Bouguerau e J. P. Laurens frequentando anche G. Boldini e G. De Nittis. Esordì al Salon del 1893 con Chioggioti alla briscola (Udine, Museo Civico) e partecipò alle esposizioni della Sociétè des artistes français tra il 1894 e il 1896. Stabilitosi a Venezia nel 1895, fin da quell’anno fu assiduo alle biennali. Nella prima fase della sua produzione, in composizioni di ben strutturato realismo, risentì delle esperienze scolastiche della giovinezza (Il racconto del missionario, Gorizia, Musei Provinciali; Per le calli di Chioggia, Gorizia, Comune). In seguito, pur non abbandonando mai la rappresentazione della figura, si dedicò in prevalenza alle vedute veneziane (Ponte el Redentor,1909, Venezia, Galleria d'Arte Moderna di Ca’ Pesaro; Proces-sione sulla laguna, 1910, Milano, castello Sforzesco). Le opere di questa seconda fase, caratterizzate da un tocco vibrante e da una tavolozza luminosa, mostrano l’adesione alla tradizione lagunare di fine secolo, ma aggiornata alle esperienze maturate nei soggiorni giovanili a Monaco e a Parigi.
You are here: Home Dictionary of artists Brass Italico *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.