Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Biscarra Carlo Felice *

BISCARRA CARLO FELICE
Torino 1823 - 1894
Figlio del pittore G. B. Biscarra, coltivò contemporaneamente la pittura e gli studi letterari. Ventenne, ottenne un pensionato di studio a Firenze e Roma, dove rimase fino al 1848 traendo i soggetti per i dipinti esposti alla Promotrice nel 1848 e nel 1849. Nel 1850 il quadro storico Cola di Rienzo fu acquistato dal re (Torino, Palazzo Reale). Nello stesso anno viaggiò attraverso l'Europa soggiornando un anno a Parigi dove studiò con A. Scheffer. Rientrato a Torino, frequentò costantemente le mostre della Promotrice con dipinti di soggetto storico e letterario (Otello e Desdemona, 1861). Coltivò in parallelo l'interesse tematico per le vite di personaggi illustri della storia, della scienza e di maestri della pittura, incontrando il gusto delle istituzioni pubbliche (Silvio Pellico condotto allo Spielberg, 1865, Saluzzo, Casa Cavassa). Negli anni '60 espose a Firenze, Milano, Genova e nel 1873 a Vienna (Francesco I re di Francia riceve la saliera d'oro dal Cellini). I suoi interessi si andavano orientando verso il paesaggio, che divenne prevalente nella pittura degli ultimi anni. Fu anche incisore all'acquaforte e critico d'arte, direttore con L. Rocca del periodico L'Arte in Italia (1869-1873). Attivo nei dibattiti artistici di fine secolo, ricoprì dal 1860 la carica di segretario dell'Accademia Albertina.
You are here: Home Dictionary of artists Biscarra Carlo Felice *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.