Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Baratta Paolo*

BARATTA PAOLO
Noceto (Parma) 1874 - 1940
Allievo di C. Barilli al Reale Istituto di Parma, si aggiudicò diversi premi. Vinto il pensionato a Roma, frequentò l’Accademia libera e lo studio di L. Seitz. Tornato nella sua città nel 1897, ottenne altri riconoscimenti per un Giuramento di Pontida e per un Arcangelo. Trattò sia temi di genere (Visita al convento, Parma, Galleria Nazionale; Approfittando, esposto alla Triennale di Milano del 1894; Idillio romano, esposto alla Triennale di Milano del 1900) sia soggetti sacri (Visita a Santa Elisabetta, Parrocchiale di Pieve Ottoville, Parma). Nel 1911 assunse la cattedra di figura all'Accademia parmense, dove in seguito fu direttore. Nel 1913 partecipò al concorso per la decorazione musiva delle lunette del monumento a Vittorio Emanuele II a Roma.
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