Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Agazzi Carlo Paolo *

AGAZZI CARLO PAOLO
Milano 1870 - 1922
Fu allievo di G. Bertini all'Acca demia di Brera, dove apprese a dipingere a fresco; nel 1894 ebbe un premio accademico. Praticò tecniche diverse: si dedicò dapprima alle nature morte di fiori (Rose e margherite, Verona, Pinacoteca Comunale) e in seguito al paesaggio, con vedute di montagna (In Valsassina, Sui monti - lungi dal mondo, Rive dell'Adda, Alla stanga), marine (Mare grosso, Scogliera di Recco) e scorci della sua città (Milano d'inverno, Impressione milanese-neve, Impressione d'ambiente milanese - sole, Piazza Fontana, Impressione dalla piazza del Duomo di Milano, Sant'Ambrogio in Milano). Tentò anche il tema storico nell’Incontro di Garibaldi con la contessina Raimondi (Milano, Museo del Risorgimento). Come incisore si specializzò nell'acquaforte monotipica. Diede però migliori prove negli affreschi: decorò la villa di Carlo Alberto Pisani Dossi sul lago di Como e lasciò un’interpretazione fantasiosa del Faust di Goethe nella Villa Marenzi a Torbiato (rimasta incompiuta). Eseguì a fresco anche un Ritratto della madre Aladre ripreso da un precedente olio (Milano, Galleria d'Arte Moderna). Partecipò alle esposizioni della Permanente (1892, 1893, 1895) e della Famiglia Artistica (1909- 1911), alle Triennali di Milano (1889, 1894, 1900), alle Promotrici di Genova (1892), Torino (1892, 1896, 1902), e alla Biennale di Venezia del 1899.
You are here: Home Dictionary of artists Agazzi Carlo Paolo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.