Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Zampighi Eugenio *

ZAMPIGHI EUGENIO
Modena 1859 - Maranello (Modena) 1944
Allievo di A. Simonazzi presso l'Accademia di Belle Arti di Modena, nel 1880 vinse il concorso Poletti con la tela Un gladiatore reziario ferito nell'Anfiteatro Flavio (Modena, Galleria Poletti). Proseguì gli studi a Roma, trovando particolarmente congeniali le sfarzose ricostruzioni d'ambiente alla M. Fortuny. I primi saggi di pensionato inviati a Modena (Scena araba, 1882; Fabiola che sviene alla notizia della morte del padre, Modena, Galleria Poletti) rimandano al gusto per l'esotismo e per le scene storiche diffuso in quegli anni nella capitale e che l'artista abbandonerà durante il successivo soggiorno a Firenze (dal 1885 ca.). Forse stimolato dai successi del conterraneo G. Chierici, si affidò poi all’aneddotica di genere, con temi minuti e ridenti, interni rustici e ambientazioni tipiche della campagna emiliana (La lezione della nonna, esposto a Londra nel 1888; Una famiglia nel dolore, esposto alla Società dell’Incoraggiamento di Modena del 1886-1888). A questa cospicua produzione, con la quale si affermò in un vasto circuito commerciale, affiancò tele più vicine alle sintesi di luce-colore della pittura toscana (Ultimo bacio, esposto a Firenze nel 1897; Ritratto della madre, coll. privata).
You are here: Home Dictionary of artists Zampighi Eugenio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.