Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Viglioli Giocondo*

VIGLIOLI GIOCONDO
San Secondo (Parma) 1809 - Parma 1895
La sua formazione dovette avvenire presso l’Accademia di parma, come indicano il premio annuale ottenuto nel 1834 (Il buon Samaritano) e le caratteristiche formali del Crocefisso di San Lorenzo (1834 ca., Parma, Galleria Nazionale), esemplato sul noto modekllo di G. Reni ma percorso da una sottile vena purista. Prima di partire, intorno al 1836, per il pensionato di perfezuionamento a Roma, pertecipò alla decorazione della volta della Sala Maggiore della Biblioteca Palatina. A Roma eseguì copie e saggi di tema storico-biblico e il piccolo dipinto con L’incontro di pier Maria e Bianca Pellegrini, lodato da V. Camuccini. Rientrato a Parma, fu nominato professore di Anatomia dipinta presso l’Accademia. Molto attivo nella produzione destinata alle chiese della provincia (San Mauro Abate, chiesa di Madregolo, Parma; San Bonifacio, parrocchiale di Fiorenzuola, Piacenza; Madonna Addolorata, parrocchiale di San Secondo Parmense), mise a punto uno stile personale che fondeva il gusto purista romano con l’eredità secentesca locale. Interessanti i suoi studi sull’encausto antico (Immacolata Concezione col Profeta Salomone, Chiesa di Quartiere, Parma).
You are here: Home Dictionary of artists Viglioli Giocondo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.