Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Veronese Antonio*

VERONESE ANTONIO
Mancano le date
Si formò sotto la guida di J.PO. Hackert di cui fu probabilmente collaboratore e , dopo il 1815, fu “pittore di camera” dei Borbone. Attivo fino al 1829, il suo nome è legato a una serie di vedute di impianto hackertiano, nelle quali ripropone la lettura analitica e la lucida definizione cromatica del paesaggio. Tra queste si segnalano le opere conservate a Napoli, in palazzo Salerno (due quadri à pendant: Veduta dei Camaldoli, 1815 e Napoli dai Camaldoli, 1829), nel Palazzo Reale di Caserta (Veduta di San Silvestro, Veduta di San Leucio, 1818) e in collezione privata (Passeggiata in calessino di Ferdinando I alla Marina di Portosalvo, 1823).
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