Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Venturini Adelchi*

VENTURINI ADELCHI
Viazzano (Parma) 1843 - 1902
Agli studi intrapresi dal 1854 alla Scuola di Paesaggio dell Accademia di Parma, affiancò dal 1856 le lezioni private di L. Marchesi. In compagnia di C. Barilli e G. Carmignani, iniziò a dipingere dal vero nella campagna parmigiana. I paesaggi di questi primi anni ripropongono le tradizionali costruzioni prospettico-scenografiche apprese dal Marchesi (La serra nel giardino di casa Venturini in Viazzano, 1859 ca., coll. privata), ma già con uno spiccato gusto per i contrasti di luce e ombra che preludono alle successive ricerche. Con il 1861 iniziò un periodo di assidua presenza alle esposizioni e di evoluzione artistica: a Firen-ze, dove si era recato per la prima Esposizione Nazionale, fu colpito dalle nuove tendenze della scuola toscana e di quella napoletana e già nel Canale Naviglio nell'interno di Parma del 1862 (Parma, Galleria Nazionale) mostrava la pronta adesione a una forma più sintetica e contrastata. Nel 1868 compì un viaggio a Napoli, poco documentato da risvolti pittorici. Le opere seguenti mostrano tagli molto ravvicinati, alla L. Bertelli, e impasti cromatici stesi con pennellate grasse (I Pinolai, 1871, coll. privata). Dalla metà degli anni '70 abbandonò la pittura.
You are here: Home Dictionary of artists Venturini Adelchi*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.