Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Valeri Silvestro *

VALERI SILVESTRO
Roma 1814 -1902
Allievo di T. Minardi all'Accademia di San Luca, interpretò i principi del Purismo con coerenza e convinta adesione, tanto da sollecitare precocemente l’attenzione della nobile committenza romana (San Primo e I quattro Evangelisti per F. Doria; San Francesco di Sales in visita ai carcerati, 1837, per i principi Borghese). Durante il suo lungo magistero all'Accademia di Belle Arti di Perugia, dove fu chiamato a ricoprire la cattedra di Pittura (1845-1873), profuse le sue migliori energie nella divulgazione di quel sobrio e levigato classicismo che lasciò il segno su intere generazioni di artisti umbri (tra gli altri, D. Bruschi e A. Brugnoli). La committenza perugina gli riservò invece soltanto sporadici incarichi (La Vergine con Gesù e san Giovanni della Croce, 1846, chiesa di Santa Teresa degli Scalzi; Lo sposalizio della Vergine, per il conte G. Rossi Scotti). Fu ritrattista acuto e sensibile (Adamo Rossi, 1870 ca.; Autoritratto, 1888, Perugia, Accademia; Fortunato Chiatti, Città di Castello, Pinacoteca), ma si misurò anche con soggetti allegorici e di genere (La primavera, L'estate, esposti a Parma nel 1870). Perduta la decorazione dell'abside e del presbiterio del duomo di Todi, senza dubbio la sua impresa più impegnativa, restano nella stessa città due tele per il monastero di San Francesco (Santissima Concezione, 1858 e San Francesco riceve le stimmate, 1859).
You are here: Home Dictionary of artists Valeri Silvestro *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.