Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Torchi Angelo *

TORCHI ANGELO
Massa Lombarda (Ravenna) 1856 - 1915
Allievo di L. Gelati, nel 1880 esordì a Firenze con studi dal vero tratti in Romagna e a Venezia; nello stesso anno frequentò a Napoli la scuola di A. Campriani, dal quale apprese l’uso degli effetti ottici e luministici nella definizione del paesaggio. Nel 1881 presentò alla Promotrice napoletana A Mergellina e Sulla terrazza. Rientrato a Firenze, frequentò con assiduità i vecchi esponenti della “macchia”: D. Martelli, del quale fu più volte ospite a Castiglioncello a partire dal 1885, S. Lega con il quale percorse le campagne del Gabbro e, soprattutto, T. Signorini. Recatosi a Parigi fra il 1890 e il 1891, ebbe modo di aggiornare la sua pittura meditando sull’opera dei Postimpressionisti. Da questa esperienza nella capitale francese e dal suc-cessivo soggiorno in Liguria con G. Kienerk e P. Nomellini, fu spinto in direzione divisionista (Granturco sull'aia, esposto a Livorno nel 1892, coll. privata). La conoscenza di A. Morbelli e di G. Pellizza da Volpedo lo confortò nelle proprie scelte; dalla seconda metà degli anni '90 il tessuto puntinista della sua pittura fu sostituito da una trama di pennellate più diradate.
You are here: Home Dictionary of artists Torchi Angelo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.