Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Toncini Lorenzo *

TONCINI LORENZO
Caorso (Piacenza) 1802 - Piacenza 1884
Vicino in un primo tempo al Naturalismo secentesco emiliano, assimilato durante l’alunnato presso G. Girardi all’Istituto Gazzola di Piacenza, fra il 1825 e il 1830 assorbì nuovi stimoli frequentando i corsi dell'Accademia di Francia a Roma (Tre teste con autoritratto, 1828, Piacenza, Istituto Gazzola). Tornato nel 1830 a Piacenza, tenne anche fitti contatti con Milano, dove frequentò personalità come P. Marchesi e L. Sabatelli. Le due pale eseguite per la parrocchiale di Borgotrebbia (Piacenza) risentono, anche se in modi diversi, della tavolozza lombarda e del suo realismo (San Carlo che comunica gli appestati, 1830 ca.; Madonna di Caravaggio, 1831). Con La morte di Pier Luigi Farnese (esposto a Milano nel 1833) inaugurava la corrente del Romanticismo storico piacentino, testimoniata anche da successive prove come Piccarda Donati (esposto a Milano nel 1846, Pavia, Museo Civico). Al clima lombardo e all'esempio di F. Hayez rimandano anche i ritratti della Contessa Trissino e i tre figli (1838, coll. privata) e del Conte don Giuseppe Gazzola in abito di cacciatore (1850 ca., Piacenza, Istituto Gazzola). Dal 1839 al 1872 tenne la cattedra di Figura presso l'istituto Gazzola.
You are here: Home Dictionary of artists Toncini Lorenzo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.