Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Tomaselli Albano *

TOMASELLI ALBANO
Striglio (Trento) 1833 - Firenze 1856
Compì i primi studi grazie alla protezione di A. Vettorazzi Rinaldi e poi, con l’aiuto dello storico trentino T. Gaf, poté frequentare dal 1847 i corsi dell'Accademia di Venezia. Nel 1852 ottenne la prima commissione impegnativa con la pala L'Assunzione della Vergine per la chiesa di Malpurga in Dalmazia e dipinse la Beata Vergine e due santi per il veneziano J. Treves (esposto a Venezia nel 1853). Frequentava nel frattempo lo studio di A. Zona e presentava alle mostre veneziane soggetti storici (1853, Pietro Rossi si stacca dalla famiglia, acquerello; 1855, Filippo IV di Spagna segna la croce di Calatrava sul ritratto di Velasquez) e di genere (1854, Il fiore della passione). Nel 1855 ricevette la commissione per la pala con la Visione di san Daniele nella chiesa di Arsiero (cartoni presso i Musei Civici di Padova). Con La Foscari che respinge i messi del senato (bozzetto a Trento, castello del Buonconsiglio) e un soggetto sacro, vinse nel 1856 una borsa di studio per compiere il perfezionamento all'Accademia di San Luca a Roma, dove però non giunse perché colpito da vaiolo durante una sosta a Firenze.
You are here: Home Dictionary of artists Tomaselli Albano *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.