Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Tofanelli Stefano Giovanni *

TOFANELLI STEFANO GIOVANNI
Nave (Lucca) 1752 - Lucca 1812
Allievo a Lucca di A. Luchi, nel 1768 si trasferì a Roma per studiare con N. Lapiccola. L’ambiente cosmopolita della città e la frequentazione dell'incisore G. Volpato furono determinanti per la sua formazione. Si dedicò con successo a disegnare stampe e nel 1781 aprì una propria scuola di Disegno. Molti i ritratti di questo periodo: fra gli altri l'Autoritratto con il fratello Agostino, il padre Andrea e il pittore Bernardino Nocchi (1783-1785, Roma, Museo di Palazzo Braschi) e il ritratto dello scultore Carlo Albacini (1795, Roma, Accademia di San Luca). Adottò un linguaggio neoclassico, ricco di rimandi a modelli cinquecenteschi e secenteschi, sia per le decorazioni in edifici civili lucchesi (Storie di Apollo, villa Cenami a Segromigno, Lucca ,1784-1791) e romani (Apoteosi di Romolo, palazzo Altieri, 1787-1790), sia per la produzione chiesastica (monocromi nella chiesa di Sant'Antonio a Tivoli, Roma, 1794; pale per San Nicola all'Arena a Catania, 1793-1795; Morte di S. Romualdo per San Pietro a Gubbio). Nel 1801 tornò a Lucca, dove raggiunse l'apice del successo durante il principato napoleonico dei Baciocchi; oltre all’impegno didattico presso l’Accademia, eseguì ritratti (studi per il Ritratto della Famiglia Belluomini, Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti), pale d'altare (Assunzione, per il duomo di Lucca, 1808) e decorazioni: in quella della residenza principesca di Marlia ebbe come aiuto il fratello Agostino.
You are here: Home Dictionary of artists Tofanelli Stefano Giovanni *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.