Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Tano Eugenio *

TANO EUGENIO
Marzi (Cosenza) 1840 - Firenze 1914
Pittore e patriota, dipinse quadri di storia e, dopo il trasferimento a Firenze (1864 ca.), paesaggi dove aggiornò l’impronta verista derivata dai Palizzi attraverso gli esempi del Realismo toscano. Dipinse soggetti garibaldini, legati alla sua partecipazione a episodi risorgimentali (Ritratto di Attilio Bandiera, esposto a Napoli nel 1862; Ritratto di Garibaldi, presentato all'Esposizione Nazionale di Napoli del 1877). Dal 1865 al 1880 fu presente alla Promotrice di Torino (1875, Un questuante, II cieco, Il ritorno dalla montagna, Il monello, Il ritorno dalla cerca) e nel 1873 inviò a Vienna un dipinto di cronaca contemporanea (Inaugurazione degli scavi di Ercolano fatta da sua maestà il Re, Napoli, Museo di Capodimonte), reso con una attenzione realista che rimanda, sebbene in forme più sciolte, a F. Palizzi. Espose tra l'altro a Genova, dal 1875 al 1885 (Un bagno di nascosto), e a Firenze, dal 1878 al 1893 (1883, Il prete di campagna, L'Arno). Per la Casa Reale dipinse il Ritratto di Vittorio Emanuele II e quello della Regina Margherita che fu apprezzato da G. Carducci.
You are here: Home Dictionary of artists Tano Eugenio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.