Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Serena Luigi *

SERENA LUIGI
Montebelluna (Treviso) 1855 - Treviso 1911
Grazie a un sussidio della provincia di Venezia poté frequen-tare dal 1870 al 1877, l'Accademia di Belle Arti della città, dove seguì i corsi di P. M. Molmenti assieme a G. Favretto, L. Nono, A. Milesi ed E. Tito. Se nelle prime opere (Corsa al trotto, 1876) si orientò verso modi vicini al Realismo toscano e agli Impressionisti, dopo il trasferimento a Treviso (1878), si specializzò, invece, nei soggetti di genere con gustose scenette popolari (Morosi in colera, Baruffe di donne veneziane, esposti a Venezia nel 1881). Le tematiche legate al mondo degli umili furono ben accolte anche alle esposizioni di Milano (1879, Per una improvvisata, Il Gondoliere), di Torino (1884, Al lavatoio, Pollivendola) e di Parigi (1889, Ecuire). Fu anche ritrattista (Filippo Danieli, Antonio Pavan, I signori Mandruzzato, Treviso, Museo Civico Bailo) ed eseguì almeno un dipinto sacro (Madonna del Carmine, chiesa dei Carmelitani Scalzi, Treviso). All’ultimo periodo, quando fu co-stretto dalla malattia a ridurre l'attività artistica, appartengono opere di ispirazione morale e umanitaria (Sine labe, esposto a Venezia nel 1897; Vittime, esposto a Milano nel 1900).
You are here: Home Dictionary of artists Serena Luigi *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.