Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Sanquirico Pio *

SANQUIRICO PIO
Gudo Visconti (Milano) 1847 - Milano 1900
Allievo di G. Berlini e di R. Casnedi a Milano, all'Accademia di Brera, dal 1874 si presentò alle mostre braidensi con soggetti di genere e di ambientazione storica in costume (1876, I colombi amorosi, I colori della fanciullezza; 1882, La modella di Cleomene). Seguì l'inclinazione romantica per gli episodi della vita di uomini illustri (Tommaso Campanella, esposto a Milano nel 1880; Giordano Bruno trascinato al supplizio, esposto a Roma nel 1883, entrambi a Milano, Pinacoteca di Brera) e si accostò al gusto decadente di fine secolo in composizioni floreali d’ispirazione mistica (Fiori in oblio, Milano, Galleria d'Arte Moderna).
You are here: Home Dictionary of artists Sanquirico Pio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.