Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Sala Eliseo *

SALA ELISEO
Milano 1813 - Triuggio (Milano) 1879
Studiò all'Acccademia di Brera a Milano fino al 1837; si perfezionò quindi a Venezia e a Roma dove, a contatto con F. Coghetti, aggiornò sulle tendenze del Purismo internazionale il suo bagaglio neoclassico. Alle esposizioni di Brera comparve dal 1837 con ritratti, quadri di soggetto sacro e temi letterari (1846, Pia de' Tolomei, anche noto come La malinconia, Brescia, Pinacoteca Tosio Martinengo). Dal 1849 al 1856 si stabilì a Torino, dove proseguì la fortunata attività di ritrattista, continuando a esporre a Milano alle mostre braidensi. Il successo dei suoi ritratti presso l'aristocrazia lombarda e piemontese è stato attribuito all’accondiscenza nella resa delle fisionomie, unita alla preziosa e nitida evidenza «degli abiti e degli accessori» (Ritratto di Camilla Litta Modignani, Milano, Quadreria dell’Ospedale Maggiore); più disinvolti e naturali sono i ritratti di amici pittori, come quello di Carlo Silvestri (1850 ca., Mlano, Galleria d’Arte Moderna). Nei quadri d’interno e di costume (La toeletta del mattino, 1846, coll. privata), l’attenzione al reale prende accenti di gusto biedermeier.
You are here: Home Dictionary of artists Sala Eliseo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.