Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Rossi Bernardino*

ROSSI BERNARDINO
Cortile (Modena) 1803 - Modena 1865
Dopo i primi studi a Carpi frequentò l’Accademia Atestina di Modena diretta da G. Pisani. Con A. Malatesta, suo amico fraterno e in seguito cognato, intorno al 1825 si perfezionò a Firenze, allievo di P. Benvenuti, e quindi a Roma. Nel 1830 inviò da Firenze la pala San Camillo de Lellis e il beato Ippolito Galantini (chiesa di San Vincenzo, Modena), di elegante cifra purista unita a una sottile vena intimista. Ritornato in patria, fu chiamato come docente all’Accademia e ricevette dal duca Francesco IV l’incarico per la tela Maria Beatrice di Savoia con i figli Francesco, Ferdinando, Maria Teresa, sereno interno familiare informato al gusto biedermeier (Modena, Galleria Estense). Dal 1835 al 1840 partecipò al progetto celebrativo delle glorie estensi con dipinti di gusto troubadour (Monacazione di Beatrice d'Este, Rinaldo II e Alberto V, Modena, Accademia Militare). La vastissima produzione di soggetti sacri, di committenza locale, presenta il taglio didascalico e l'intonazione sentimentale caratteristici dell'arte devozionale della Restaurazione (fra gli altri, Natività della Vergine, parrocchiale di Redù, presso Nonantola, Modena; Educazione della Vergine, 1838, chiesa di San Francesco, Modena). A piccoli quadri di pietà popolare, risolti con linguaggio illustrativo, si af-fiancarono opere più impegnative, impostate su complessi intrecci iconografici (L'Assunta con i Santi Sebastiano e Martino, 1850-1860, parrocchiale di San Martino, Polinago).
You are here: Home Dictionary of artists Rossi Bernardino*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.