Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Riccardi Bernardino*

RICCARDI BERNARDINO
Parma 1814 - Roma 1884
Allievo di G. B. Borghesi e G. B. Callegari, fu uno degli artisti prediletti della duchessa Maria Luigia che gli procurò le prime commissioni (Sacrificio di Isacco, 1835, Duomo di Berceto, Parma; Achille che piange la morte di Patroclo, 1837, ereditato da Leopoldo d’Austria). Un Autoritratto del 1838 (Parma, Galleria Nazio-nale) ricorda nella profondità ridotta della prospettiva e nei contorni stilizzati la lezione dei Puristi tedeschi. Nel 1840, con Socrate che fa scudo in battaglia ad Alcibiade (Parma, Galleria Nazionale), vinse il pensionato a Roma, dove strinse amicizia con i Nazareni e in particolare con J. F. Overbech e P. Cornelius. Entrò nell’Associazione romana degli Amatori e Cultori, con la quale espose nel 1843 (Ritratto) e si dedicò a quadri di costume all’acquerello (Parma, Museo Lombardi). Intanto inviò in patria Adamo meditante (Parma, Galleria Nazionale), vicino agli esempi di T. Minardi, e alcune tele commissionate da Maria Luigia: SS. Cipriano e Giustina (1844, per la chiesa di Cattabiano), L'Annunziata (per la chiesa di Ronchetti). La sua opera romana di maggior rilievo fu il ciclo decorativo realizzato nella chiesa di Santa Maria sopra Minerva, dove inserì figure di Profeti, Apostoli e Dottori in stile troubadour.
You are here: Home Dictionary of artists Riccardi Bernardino*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.