Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Reggianini Vittorio *

REGGIANINI VITTORIO
Modena 1858 - Roma 1939
Allievo di A. Simonazzi e G. Cappelli all'Istituto d'Arte di Modena, esordì con quadri di nature morte alla Mostra dell’Incoraggiamento del 1876-1878. Nel 1881 presentò Nudo virile (Modena, Istituto Venturi) e Adamo ed Eva cacciati dal Paradiso terrestre, tela di maggior impegno, nei modi di G. Muzzioli. Nel 1884 vinse il secondo premio Poletti con Sassolo de' Sassoli svela al padre la congiura per sottrarre Modena agli Estensi (Modena, Galleria Poletti), in cui univa istanze veriste al revival medievale. Nel 1885 si trasferì a Firenze, dove lavorò anche per la galleria Pisani, con una fortunata produzione di genere, apprezzata per la resa quasi miniaturistica di stoffe e arredi. Predilesse soggetti “impero”, ambientazioni da boudoir (La Lettera, coll. privata) e temi aneddotici alla G. Chierici (Corteggiatore, coll. privata). La vasta opera ritrattistica si colloca invece nel gusto di una mondana raffinatezza (Anziano signore con berretto, 1880, Modena, Museo Civico), talvolta venata di suggestioni simboliste (Primavera, coll. privata). Le sue opere comparvero alle mostre di Firenze (1891, Note flebili; 1897, Egli si batte; 1898, Sitio, sitio) e di Genova (1892, Risposta imbarazzante).
You are here: Home Dictionary of artists Reggianini Vittorio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.