Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Raymond Lodovico *

RAYMOND LODOVICO
Torino 1825 - 1898
Frequentò a Torino l'Accademia Albertina, allievo di C. Arienti. Appassionato di storia e letteratura antica e medievale, ne trasse i soggetti che connotarono stabilmente la sua produzione (Domitianus Caesar Augustus Imperator, 1865, Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna). Ancora come allievo dell’istituto torinese esordì alla Promotrice di Torino nel 1851 (La partenza di Ovidio per l'esilio), mentre nel 1855 fu presentato al Salon di Parigi il suo Samaritano (1853). Subito dopo si stabilì a Firenze, dove fu legato d’amicizia con M. Gordigiani e dove certamente fu in contatto con la giovane pittura toscana. Nel 1861 si trovava a Parigi e inviò alla I Esposizione Italiana di Firenze Fra Benedetto miniatore, uno dei temi di vita monastica che ispirerà frequentemente la produzione successiva (Amanuensi del Convento di Montecassino, 1866, Torino, Galleria Civica d’Arte Moderna) insieme ai soggetti veneziani, nati dai ripetuti viaggi nella città lagunare (La fioraia veneziana nel dì della festa delle Marie, esposto alla Promotrice di Torino nel 1868). La sua pittura accurata e convenzionale seppe trattare con abilità anche motivi di paesaggio e, negli anni tardi, temi religiosi (Le reliquie del Golgota, presentato all'Esposizione Internazionale di Roma del 1883).
You are here: Home Dictionary of artists Raymond Lodovico *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.