Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Quinzio Tullio Salvatore *

QUINZIO TULLIO SALVATORE
Genova 1858 - 1918
Allievo del padre, Giovanni, dopo aver studiato a Genova all'Accademia Ligustica dal 1870 al 1876, frequentò per altri due anni l’Accademia fiorentina. Nel 1878, grazie al pensionato Traverso, si trasferì a Roma, dove collaborò con G. Sciuti alle decorazioni di Villa Durante. Tornato a Genova nel 1887, svolse una vasta attività decorativa in edifici religiosi (fra il 1887 e il 1893: parrocchiali di Genova-Voltri e di San Michele di Pagana; chiesa dell’Immacolata a Genova) e privati. Dal 1879 al 1896 fu assiduo alle esposizioni genovesi e fra il 1881 e il 1890 partecipò a Roma alle mostre della Società degli Amatori e Cultori (1890, Posta aerea). Nel 1893 fu nominato accademico alla Ligustica e in seguito ne diresse le scuole di Disegno dal Vero e del Nudo. Se negli affreschi aggiornò la grande tradizione barocca ligure in senso moderatamente realista, un più deciso verismo, collegabile alle esperienze della scuola meridionale, caratterizza invece le opere da cavalletto (Ritratto di signora, Genova Nervi, Galleria Civica d'Arte Moderna). Abile e ricercato ritrattista, nelle opere tarde si orientò verso una pittura dotata di sfumate movenze liberty (Ritratto di signora, Genova, Accademia Ligustica).
You are here: Home Dictionary of artists Quinzio Tullio Salvatore *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.