Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Querena Luigi *

QUERENA LUIGI
Venezia 1820 - 1887 ca.
Figlio di Lattanzio, partecipò con continuità alle principali esposizioni italiane e parigine almeno a partire dal 1847, quando fu presente a Venezia con Veduta della chiesa dei SS. Giovanni e Paolo. Fu pittore di vedute, nelle quali reinterpretava, aggiornandola, la tradizione lagunare (I Murazzi di Venezia, La Piazzetta di S. Marco al chiaro di luna, esposti a Venezia nel 1853 e nel 1854) e di interni veneziani, dove mostrava suggestioni da G. Migliara (L'interno del Fondaco dei Mori a Santa Maria dell’Orto, esposto a Venezia nel 1853; Interno di S. Marco, 1860, Padova, Museo Bottacin; Interno di cantina, 1864, Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna). Della sua partecipazione all'insurrezione di Venezia nel 1848, lasciò testimonianza in una serie di quattordici tempere (Venezia, Museo del Risorgimento) e in alcuni oli dipinti per N. Papadopoli (esposti a Milano nel 1872). Spesso arricchì le tradizionali vedute con fatti storici e aneddotici (Caccia ai tori sciolti nel Cortile di Palazzo Ducale nel 1696, eseguito nel 1854 su commissione del principe A. Giovanelli; Il molo di Venezia al momento della partenza del doge Francesco Morosini per la guerra contro i turchi, esposto a Milano nel 1859), mentre in altre lasciò memoria dei viaggi che aveva compiuto (Chiostro del cimitero della cattedrale di Basilea, esposto a Venezia nel 1853).
You are here: Home Dictionary of artists Querena Luigi *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.