Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Querci Dario *

QUERCI DARIO
Messina 1831 - Roma 1918
Si formò sotto la guida di A. Bonanno e N. Miller e dal 1851 frequentò i corsi di disegno e pittura dell'università di Messina. Con un sussidio municipale, nel 1854 si trasferì a Roma, dove conobbe F. Coghetti, F. Podestà, P. Tenerani e P. Cornelius. A questo periodo risale Federico II d'Aragona divide il pane agli assediati Messinesi (perduto, ma documentato da un'incisione nel periodico L'Album del 1857). Nel 1860 fu al seguito di G. Garibaldi; l'anno successivo partecipò alla I Esposizione Nazionale di Firenze con due paesaggi e due dipinti di tema storico-letterario, nei quali è avvertibile l'indirizzo purista e nazareno assunto dal pittore. Della sua vasta produzione, in gran parte dispersa, restano Riposo in Egitto (1864, Duomo di Ragusa), San Giorgio che libera la principessa (1866, chiesa di San Giorgio, Ragusa), L'incontro di Dante e Beatrice (1866, Palermo, Galleria Civica d’Arte Moderna), Cola di Rienzo in San Giorgio in Velabro (1873, coll. privata), Alboino re dei Goti e l'origine dello stemma di famiglia (1874, Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna; bozzetto in coll. privata), Mazzini in Campidoglio (1881, coll. privata). L'attività ritrattistica è documentata da alcuni dipinti ufficiali, dai tratti convenzionali (Ritratto di Umberto I, 1882, Palermo, Museo di Storia Patria; Ritratto del duca Pio Grazioli, 1884, Roma, Accademia di San Luca), e dal più disinvolto Ritratto di signora in nero (1882, Messina, Museo Regionale). Fu giornalista e polemista, e professore di disegno presso l'Accademia di Belle Arti di Roma.
You are here: Home Dictionary of artists Querci Dario *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.