Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Quattrociocchi Domenico *

QUATTROCIOCCHI DOMENICO
Bagheria (Palermo) 1872 - Roma 1941
Formatosi a Palermo con F. Lojacono e S. Marchesi, in seguito frequentò a Roma la Scuola Libera del Nudo e nel 1895, a Palermo, espose una sua opera per la prima volta. Dopo un breve soggiorno veneziano si stabilì a Roma intorno al 1900. L’interesse per la natura gli fornì i soggetti per dipinti con animali e vedute della campagna romana; ritrasse anche luoghi di Palermo, alla quale rimase sempre legato e dove ritornò spesso. La sua pittura, d’impronta naturalista, risentì dell’influenza stilistica di Lojacono e si caratterizzò per l'a-nalisi attenta della realtà e l'uso di pennellate larghe e pastose. Molte sue opere si distinsero nelle esposizioni di Milano (1906, Meriggio, Dalla Montagna), di Roma (1907, Dal poggio, La cala, Crepuscolo, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna; 1908, fra gli altri, La quiete, Palermo, Galleria Civica d’Arte Moderna), di Venezia (1909, Brezza mattutina). Con l’avanzare del Novecento, le novità figurative non lo allontanarono dalla concezione ottocentesca della pittura.
You are here: Home Dictionary of artists Quattrociocchi Domenico *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.