Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pusterla Attilio *

PUSTERLA ATTILIO
Milano 1862 - Woodcliff (Stati Uniti) 1941
Si formò a contatto con artisti come F. Carcano, E. Longoni e A. Morbelli, gravitanti intorno all’Accademia di Brera, che frequentò negli anni 1879-1880. Dopo l’esordio nel 1883 alla Mostra braidense e all’Esposizione Internazionale di Roma con una coppia di studi di paesaggio, si volse a una pittura di schietti contenuti sociali: nel 1885 figurò alla manifestazione milanese con La questua pei poveri, Dopo la predica, Desideri!... e nel 1887 presentò il significativo Le cucine economiche diPorta Nuova (Milano, Galleria d’Arte Moderna). Nel 1893, in compagnia di L. Conconi, G. Previati e Longoni, visitò l’Esposizione Universale di Chicago. Anche se protetto da V. Grubicy, non ottenne un facile successo di pubblico per l'esplicita carica di denuncia contenuta nei temi di vita proletaria che trattava e ai quali rimase comunque fedele (Vagone di prima classe, 1892, coll. privata). Fu anche attivo come illustratore per la stampa socialista milanese. Di altro registro appaiono alcune composizioni di accento intimista (In vettura, 1895 ca., coll. privata) i paesaggi e i ritratti, spesso a pastello. Dopo il 1898 si trasferì a New York.
You are here: Home Dictionary of artists Pusterla Attilio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.