Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pozzi Andrea*

POZZI ANDREA
Roma 1777 - 1837
Frequentò la Scuola del Nudo presso l’Accademia romana di San Luca, aggiudicandosi diversi premi (1794, 1799, 1800). Dell’istituto romano fu dapprima socio (1805: in occasione della nomina donò Santa Cecilia spirante), poi professore di pittura (1814, 1820, 1830), quindi presidente (1830-1831). Esponente di rilievo dell’ambiente accademico romano, fu spesso chiamato a esprimersi su delicate questioni di restauro. Nell'attività pittorica, la formazione classicista lo portò a muoversi agevolmente sia su temi profani (Plutone che rapisce Proserpina, 1806-1807, per i conti Collio di Sanseverino Marche; interventi nel Palazzo del Quirinale a Roma, 1813 ca.; Scene di Bacco, 1813-1814, Roma, Palazzo Torlonia; Origine del Ballo, Ballo della Messe, Ballo della Vendemmia, 1817, per il barone siciliano V. Guttadaura) sia di storia sacra (La Concezione, 1807, per monsignor Cesarei; Il presepe e Madonna con bambino tra S. Francesco e S. Domenico, 1809 ca., per la chiesa di San Nicola da Bari ad Albaneto di Leonessa, Rieti; S. Giovanni della Concezione riformatore dei Trinitari Scalzi in estasi davanti al Croceflsso, 1820, donato al pontefice; Transito di S. Giuseppe, per i Preti delle Missioni, Lendinara, Rovigo). Nel 1822 fu collocata in una cappella del Pantheon La Deposizione del Protomartire S. Stefano, di un rigore classico lievemente contaminato da influenze puriste: la pala, commissionatagli da A. Canova, consacrò definitivamente l’artista. Dopo questa data e fino al 1833 si moltiplicarono gli incarichi per le opere sacre.
You are here: Home Dictionary of artists Pozzi Andrea*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.