Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pollinari Bernardino*

POLLINARI BERNARDINO
Piacenza 1813 - 1896
Allievo di G. Gherardi e di A. Gemmi all’Istituto d’Arte Gazzola di piacenza, nel 1824 fu mandato a Roma per studiare sotto la guida di T. Minardi. Nel 1835 presentò a Milano, alla Mostra di Brera, una Maddalena eseguita per la duchessa di Parma. A Piacenza, dove era tornato a stabilirsi, si dedicò prevalentemente al ritratto (Ritratto di Vittorio Emanuele II, esposto a Piacenza nel 1868). La sua produzione tarda, vicina alle opere coeve di A. Malatesta, è condotta secondo un verismo che sfiora a volte il descrittivismo meticoloso, senza comunque perdere di naturalezza ed eleganza (Ritratto del conte Caracciolo, 1885, Piacenza, Galleria d'Arte Moderna Ricci Oddi).
You are here: Home Dictionary of artists Pollinari Bernardino*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.