Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pittatore Michelangelo *

PITTATORE MICHELANGELO
Asti 1825 - 1903
Iscritto già dal 1839 all’Accademia di San Luca a Roma, viene ricordato dalle fonti anche fra i giovani che frequentavano lo studio di T. Minardi; proseguì gli studi fino al 1848, inviando nel frattempo le sue prove alla Promotrice torinese (1845). Il primo riconoscimento ufficiale gli venne lo stesso anno dalla regina Maria Cristina di Savoia, che gli commissionò quattro ritratti dei Cavalieri della Santissima Annunziata (Agliè, castello Ducale). Tra il 1852 e il 1858, durante un secondo soggiorno romano, si avvicinò al piemontese E. Gamba e al tedesco R. Lehmann. Rientrato nella città natale si dedicò al ritratto seguendo modi rigorosamente accademici (Caterina Brambilla nata Beccaro, 1860, Asti, Pinacoteca Civica) ed eseguì un buon numero di dipinti per la parrocchiale di Costigliole d’Asti. Tra il 1868 e il 1872 soggiornò a Londra, lavorando come assistente di Lehmann e di W. Boxall (Ritratto di W. Boxall, 1870, Londra, National Portrait Gallery). I ritratti più tardi, conservati presso la Pinacoteca astigiana, mostrano l’evoluzione in direzione di un verismo di matrice fiamminga (Autoritratto, 1894).
You are here: Home Dictionary of artists Pittatore Michelangelo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.