Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pierini Andrea*

PIERINI ANDREA
Firenze 1798 - Roma 1858
Studiò all’Accademia di Belle Arti di Firenze, dove nel 1825 vinse il concorso triennale di Pittura con il quadro La Peste di Firenze del 1348. In quello stesso periodo, intanto, sviluppò una proficua attività di copista presso le gallerie fiorentine. Nel 1828 dipinse Pluto e Proserpina porgono a Psiche il vaso letale (Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti), opera di gusto neoclassico che gli procurò una pensione granducale a vita. Nel 1836 si stabilì a Roma dove, a contatto con T. Minardi e sull'esempio dei pittori Nazareni, maturò il suo stile in direzione purista e affrontò temi storico-letterari cari al Romanticismo (Pier Capponi con Carlo VIII e Incontro di Dante e Beatrice nel Purgatorio, 1856, Firenze, Galleria d'Arte Moderna di Palazzo Pitti). Dal 1843 entrò a far parte dell’Associazione romana degli Amatori e Cultori delle Belle Arti, alle cui esposizioni fu presente nel 1856 (La coronazione della Madonna, Cornelia romana) e nel 1857. Nel 1858 dipinse Dante alla corte di Guido Novello, lasciato in eredità a Leopoldo II di Toscana e tutt’oggi conservato a Firenze, a Palazzo Pitti.
You are here: Home Dictionary of artists Pierini Andrea*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.