Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pennacchietti Carlo *

PENNACCHIETTI CARLO
Porto San Giorgio (Ascoli Piceno) 1870 - 1950
Dopo una prima formazione in patria alla bottega di S. Brandimarte, frequentò l'Accademia di Belle Arti di Roma e poi l'Accademia fiorentina, seguendo i corsi di G. Ciaranfi e G. Fattori. Mostrò fin dagli esordi predisposizione per la figura (Triste realtà, Ascoli Piceno, Pinacoteca Civica). Alle mostre inviò quadri di genere (Donnina di casa, esposto a Torino nel 1896) e nature morte (Studio di frutta, esposto a Roma con la Società “In Arte Libertas” nel 1902). Si cimentò anche con la pittura a fresco di soggetto religioso (cappella del Buon Consiglio, chiesa di San Giacomo, Bologna) e nelle pale d’altare (chiesa di San Nicola, Tolentino, Macerata). È ricordato anche come autore di ritratti di rappresentanti di casa Savoia.
You are here: Home Dictionary of artists Pennacchietti Carlo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.