Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pecora Livio*

PECORA LIVIO
Attivo a Milano nella seconda metà del XIX secolo
Dell’artista si hanno scarse notizie biografiche, salvo quelle relative alle esposizioni. Nel 1859 fu premiato alla Mostra milanese di Brera per un tema caro alla pittura romantica: Matteo Visconti, nel momento in cui alcuni militi imperiali penetrano nella casa di lui, con l'ordine di arrestarlo (Milano, Accademia di Brera). Negli anni seguenti propose altri quadri di soggetto storico e ritratti alle esposizioni di Milano (1860, Ritratto di donna e Uccisione del Gran siniscalco ser Giacomo Caracciolo), di Firenze (1863, Monna Ghita setajola del borgo di Sanfrediano che presenta il proprio figlio volontario innanzi ai capi della Repubblica) e di Torino (1863).
You are here: Home Dictionary of artists Pecora Livio*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.